Vizuál körkép

Egyre villogóbb világunkat óriási vizuális információs kavalkád hálózza be. Képernyők mindenütt, 3D a moziban, egyre olcsóbb képrögzítő és egyre nagyobb megjelenítő eszközök válnak elérhetővé és mindennapjaink tartozékaivá. Vannak emberek, akik valamiféle gépi-képi katalizátorai rohanó világunknak, amit érzékelnek átformálják, és egy új csatornán, új üzenetként küldik tovább.

Visual jockey
A lemezlovas barátja a látványlovas, a lemezjátszó helyett számítógép, a bakelitek helyett videofile-ok, loopok hada, filmek, saját kezűleg felvett videók, szerkesztett animációk, szekvenciák valamint speciálisan erre a célra fejlesztett programok, eszközök. Ezekkel dolgozik a VJ, a képi világok megteremtője, aki már nélkülözhetetlen szereplője a partiknak. A dj-vel közösen teremtik meg a buli hangulatát, a cél egy audiovizuális egész megteremtése, maga a parti. Az 1990-es években két vonalon is kitágult az élményvilág a hallható birodalom korlátain kívülre, a brit Ninja Tune kiadó /Cold Cut/ azon belül a Hex Media tagjai fejlesztettek elsőként valósidejű videó keverésre alkalmas szoftvert, így letették a VJ szubkultúra alapköveit. Velük párhuzamosan 1992-ben alakult az Addictive TV, Graham Daniels és Nick Clarke alapításában, akik sikeresen ültették át a parti vetítést televíziós képernyőre, így teret és popularitást kapott a műfaj, illetve szereplőik.

Magyarországon
1993-ban robbant be a techno zene és vele a parti kultúra, Bernáth/y Sándor nevéhez fűződik az első live act (AMP-AMR), és fia Bernáth Zsigmond nevéhez az első vizuál csapat: President’s Palace Movie Lights néven. Megjegyzendő, hogy az elektronikus zene hazai térhódításának „főkuplungpedálja” a Tilos Rádió volt. Témába vág Bernáth Zsiga szakdolgozata, ami első kézből bővebben taglalja a kezdeteket.

Technikai háttér
A televíziózás fejlődésével, a kamerák, videó-magnók megjelenésével a kezdeteket az analóg technikai megoldások jellemezték: S8 filmszalag, diavetítők, kezdeti számítógépes animációk és ezek variációi, manipulációi. Az ezredfordulóra érték el az asztali számítógépek azt a teljesítményt, amivel kiválthatóvá és kitágíthatóvá vált az analóg technika de semmiképpen felejthetővé. Az árak zuhanása elérhetővé tette a projektorokat, laptopokat, videó keverőket, így a lehetőségek is bővültek. Ezekben az években új lendületet kapott a parti vizuál, rendezvények foglalkoztak a témával, fórumok nyíltak meg. 2004.-ben először a Siggraph Konferencia adott helyt VJ-knek, mint „egy kalandokkal teli új kultúra képviselőinek”.
Hazánkban az első megmozdulás az Omkamra által szervezett Export VJ Konferencia volt, a Hunnia moziban. Kerekasztal beszélgetés az akkori jelenről és jövőről, majd a Cinetrip brigád VJ Tornája volt, és megszületett több magyar VJ csapat, a Transrepro, az Optimal Telesport és a Fluid együttműködésével a Neocortex VJ Demonstráció.

Csapatok, kollektívák
Kísérletet teszek egy hazai vizuál kör leképezésére, valamennyire időrendben a kezdetektől napjainkig haladva. Bár a teljességre törekszem, előfordulhat, hogy kimaradnak érintettek, tőlük elnézést kérek, eme szubkultúra feltérképezése folyamatban van, épp a bizonyítékát olvassátok.

Cinetrip
L. Laki László vezetésével, a mai napig meghatározó és vezető szerepet tölt be a hazai VJ kultúrában. Az ő nevéhez fűződik a Cinetrip Vj torna, ami kétévente teret enged hazai és külföldi tehetségeknek.

Urbanizer
Bernáth Zsigmond és két társa, tanulmányik és munkáik során nagy tapasztalatra tettek szert, fotózással és filmezéssel, valamint vizuállal egyaránt foglalkoznak. 2004-től működnek, mint VJ csapat.

Kiégő Izzók

1998-ban alakult csapat Budapesten, széles skálán dolgozik: színházi, tánc- estek, különböző rendezvények és természetesen partik látványvilágát teremtik meg. Sikeres törekvésük a komplexitás megtalálása egy adott hely-esemény jellegéhez idomulva, az installációik mögött komoly tervező munka áll.

Medence csoport
2000. januárjában alakult csapat, egy alkotóműhely, melyben a környezettervezés és a művészetek területei ötvöződnek, a bútor és tárgytervezéstől a képzőművészeten át a média-és vizuális művészetekig. 2007-ben, a Design7 rendezvény keretei közt nyílt meg az új alkotóműhely, bemutatóterem, a Makett Labor.

Eltévedt Fénycsóvák
A Tilos Rádióból is ismert Nixon Vj Pityu néven Vj Kiezzel tagja az Eltévedtfénycsóvák (EFCS) vizuális brigádnak. 

Távoli Fény
Vj Pixelstar & Vj Haku által képviselt soproni formáció, sokat tanultak tőlük VJ Charston és a szintén soproni bázisú Visitor’s Visions tagjai is.

VJ Menzkie
2003-ban kezdett el először minivideókat készíteni, azóta többi videóklip rendezője is ő. Flyer-cd borító-matrica-graffiti vonal hatásaitól megrészegülve csapott a pixelek közé és kezdett a VJzéssel foglalkozni.

Pax&Six
Ők ketten a VJ szakma egyik legjelesebb képviselője Magyarországon. 2008 szeptemberétől a világon egyedülálló rádióműsort indítanak, a justmusic.fm-en, BudapestDeepCafé címen. Online dj-vj performance. A kiemelkedő dátum a 2004-es VJ torna volt, ahol a duó elnyerte a legnagyobb elismerést, amire minden szakmabeli törekszik: a közönségdíjat.

VJ Taoce (Afrozsiráf)
2003 nyarán találkozott először a vjzéssel. Egy évre rá, az Afrozsiráf megalakulásával, a flyer és a grafikai munkák mellett a vizuál is fontos szerephez jutott. Az “Afrozsiráf” 2004-ben indult, mint internetes magazin és dj/vj csapat.

Praxinoscope visual team (antropos.hu)

2007-ben, az antropos.hu főszerkesztője által alapított vj-csapat kezdetben “visual preformance”-okat adott elő-különböző rendezvényeken – a meghívott zenészek a kivetített képekre improvizáltak. A visual performance egyelőre szünetel, party- és egyéb rendezvény vizuáljával foglalkoznak (pl. Fashionweek a VAM design centerben, vagy a Fred Perry divatbemutató az A38 hajón…), és a videoklipkészítésbe is belefogtak.

Praxinoscope vetítés a Fashion Weeken!

Egyedb-VooV (The Shadowhand Company)
Egyed Bálint (VJ Egyedb) és Fekete Dániel alkotta páros, kiadvány és webdesign, grafikai vonal mellett, fotó-videó-animációk és a Vj-zés is profilba vág.

VJ Krulf
2004. óta foglalkozik videó-vetítéssel. A nehéz és körülményes kezdetek meghozták gyümölcsüket, 2007-től már fesztiválokon is vetít. Zenei spektrumát jól jelképezi legutolsó munkája, a Machine Head nevű amerikai bandát kísérte el Norvégiába és Németországba. Nincs zenei terület, amely ne állna hozzá közel, célja kiszolgálni a zenét és a produkciót a vizuál által.

Lumabeamerz
2007. májusában született a krú, Füle Gábor és Nagy Tamás közreműködésében. Széles zenei skálán vizuáloznak, techhause-tól a psytrance-ig. Nevükhöz fűződik az első hazai fejlesztésű VJ program: Coge néven.

Digitalistik
2006. óta gyűjti loopjait, melyben találhatók rajzfilmek, saját, kamerával rögzített anyagok, fekete-fehér ritkaságok, streetart elemek, saját animációk és minden mi szem-szájnak ingere. Legújabb projektje HD minőségű történet, a ritkaságszámba menő témát ősztől megtapasztalhatja a közönség.

Binaura
Samu Bence és Nagy Ágoston alkotta páros, elsősorban a generált grafika érdekli őket. A „binaura.net” nevű formációban társával 2002 óta ad elő liveact-eket és készít interaktív installációkat. Előadásaik a hang és a kép fúziójára fókuszálnak.

Avimpulse
2007-ben alakult csapat két tagja Tégla és FND, egyedi helyszíni megoldások, saját, kölcsönhatásra alapuló témák valamint az ember, mint vetített felület jellemzi munkáikat.

Dnl visual Itp
A photoshop-pal kezdődött a képmanipuláció iránti érdeklődése, majd ez kinőtte magát és a mozgókép vált a középponttá. Vj-zés mellett filmezéssel is foglalkozik, filozófiája szerint összefogással, kommunikációval kiléphet a vizuál a dj árnyékából és komoly tartalékokkal rendelkező művészeti ággá alakulhat.

VJ Charston
A debreceni Klinika moziban látott először vetítést, majd főiskolás évei alatt került közel a partivizuálhoz. Székesfehérvár mellett Budapesten is aktivizálta magát, a JUSTMUSIC.FM Deep Music Café webrádió műsorában először vetített vendégként, ahol a megszokott élőkamera képes live zene mellett, live vetítéssel népszerűsítette ezt a képi felfogásmódot.
 
Illuvision
2007-ben kezdte a közös munkát 3 fiatal, a központi budapesti munkákat Bécs követte, jelenleg egy komoly vj-setten dolgoznak.

VJ Senon
Pax és Six 2008-ban, Kecelen zsongatták be Senont. Az ott tapasztalt audio-vizuális pofon és némi segítség elegendőnek bizonyult az alapok elsajátításában. A többi már csak SeNoN-on múlott.

Dekor, Street art, kiadványszerkesztés és web-design, animáció-3D, videó és filmszerkesztés, fotó-képszerkesztés mind szerteágazó kreatív területek mégis közös bennük a cél: az önkifejezés mellett hatni a szemünkön át az agyunkra. Nem hiába a magyar VJ-kultúrát már nemzetközileg is jegyzik. Kitekintve határainkon túlra, eme szcéna képviselői közül kiemelnék párat.
Nem hétköznapi párost alakított Yonderboi és Peter Greenaway filmrendező, a Berlinare fesztivál alatt megrendezett Cinema Total rendezvényen, egy DJ-VJ show keretein belül a német-magyar filmegyezmény kapcsán, Greenaway vizuálba helyezett egyedi látásmódja találkozott Yonderboi hanghullámaival.

Zaz és Spetto neve ismerősen csenghet vizuál körökben, a párbajt a brazil-portugál csapat nyerte a tavalyi Cinetrip VJ tornán.

Íme pár név, akiket érdemes szemügyre venni:
Visual Systeemi svéd csoport , Eyetrap , Videomorphose

Vj Anyone aki járt már hazánkban, a 2006-os Vj tornán.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére