Gerilla művészet

Street art
A nyugati társadalmakban a '80-as és '90-es években kezdett helyet követelni magának az úgynevezett street art, a kiforrott, de sémák közé beszorított képzőművészetek között. A kezdeményezés a fiatalok nyelvét beszélte, így gyorsan berobbant a köztudatba. Az utcai aktivizmus provokatív és szellemes, de a rendszer még mindig huligánok eszközeként tartja számon. Hazánkba kis késéssel jutott el, így az avatatlan szemek, avagy a publikum egyelőre nagy előszeretettel veszi egy kalap alá a tagekkel és graffitikkel. Hibásan.

Mi is a street art? Egyik oldalról a nagyváros rákfenéje, a másikról pedig az újkori önkifejezés, az utca művészete. A vandalizmusnak kikiáltott street art nem rombol, ellenkezőleg, próbál építkezni a mindennapokból. Végtelen potencia rejlik benne, témáját adhatja a politika, közélet, aktualitás vagy egyszerű hétköznapi dolgok. Gyönyörűen körvonalazódik a korhoz való viszonya. Egy szépen felvitt stencil vagy matrica elgondolkodtat, megmosolyogtat, de egyben a 21. század pompájába öltözteti a szürke falakat. Azonban, hogy a nagyérdemű befogadja és értékelje, el kell távolodnunk a sztereotípiáktól. A street art nem szimpla graffiti,  túlmutat rajta. Nem önkényes és nem önmagát hirdeti. El kell felejteni azt a képet, hogy a gonosz, tradíciókat semmibe vevő fiatalok éjszakánként obszcén feliratokkal tarkítják az így is megtépázott összképet. A város falai lassan egy (kulturális) hadszíntérré változnak. Az egymással szembenálló street art és fogyasztói kultúra újabbnál újabb fegyvereket vet be. Míg a galérián kívüli művészet az értékek kiparodizálásával addig a rendszer azok minél hatékonyabb eltüntetésével válaszolnak.

A gerilla művészet aranykora az angliai Bristolban kezdődik. Itt született a máig csúcsragadozóként emlegetett Banksy. Karrierje gyorsan ívelt kiemelkedő tehetsége, kreativitása, humora és bevállalósága miatt. Lehetetlen helyeken, lehetetlen ábrákkal. A maró társadalomkritika és humor keveréke elfogadottá, sőt elismerté tette Bristolban és vele együtt a street art is örökéletű lett. A képek gyarapodásával párhuzamosan mutatták be a róla és munkásságáról készült dokumentumfilmet is, melyet egy hiteles kordokumentumnak tekinthet az utókor. A folyamatos hírverés annyira eredményesnek bizonyult, hogy az illegalitásból kilépve egy múzeumban szabadíthatta rá a klasszikus művészetre mindazt a szarkazmust és iróniát, amiért ennyire megszerettük. Kritikusai szerint ezzel adta el magát és pont az általa képviselt underground szcénát köpte arcon. Oda a galérián kívüli művészet nagy pátosza. A helyzetén a nemrég kirobbant londoni graffiti háború sem javított. Banksy ráfújt egy 25évet megélt graffitire aminek az lett a vége, hogy a sértődött /mára már feledésbe merült/ Robbo és lelkes brigádja elkezdte a módszeres fedéseket, átfújásokat. A modernkor képrombolása egy letűnt alkotó kicsinyes viselkedése miatt. Így múlik el a világ dicsősége.

Hazánkban a legnagyobb publicitást kapó MKKP /Magyar Kétfarkú Kutya Párt/ a vezető veszélyforrás. A Szegedről indult csapat kéznyoma mára már Budapesten szinte mindenfelé fellelhető. Nekik köszönhetően van egy kis humor a komor belvárosban, egy kis élet a már rég döglött falakon.

A változatosság gyönyörködtet. De ha egy feltörekvő stílus képes ennyire sokszínűnek és leleményesnek lenni az egyenesen káprázatos. Repertoárjukban szerepelnek a stencilek, a matricák, sablonok, óriás és sima plakátok. Eszközeik gyakran összemosódnak a graffitisek által használtakkal, ám több hasonlóságot nem mutatnak. Ezekkel a fegyverekkel intéz szervezett támadást minden ellen, ami szerinte unalmas és érdektelen. A lényegiségét adó tiltott cselekvés és földalatti hangulat képviseli az újkor kulturális ellenforradalmát.

Az annyit látott budapesti falaknak megvan a lehetőségük, hogy átmenjenek valami változáson. A modern kor és azzal járó igények járják be az utcákat. Ne zárjuk ki mindazt, amitől kicsit színesebb lehet az életünk. Hiszen egy jó helyen, jól megszerkesztett mű rengeteget tud adni az amúgy szürke mindennapokhoz. Ne feledjük hát, hogy a street art nem rongálás, hanem lázadás. Minőségi harc és egy csepp szemléletformálás.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Partyfotó

  • BALATON SOUND 2017: a legtöbb világsztár [FOTÓK!]

    A tavalyi, jubileumi év rekordját megközelítő, 154 ezer fős látogatószámmal zárt az idei Balaton Sound. NÉZZ PARTYFOTÓKAT!

  • Ilyen volt a VOLT 2016-ban! [FOTÓK!]

    Ott voltál de nem emlékszel? Megnéznéd mások hogyan buliztak Sopronban? NÉZZ VOLT fesztivál PARTYFOTÓKAT!

  • SZIGET 2015: Partyfotók!

    Ott voltál? Nem voltál? Nem emlékszel? KATTINTS SZIGET 2015 fotókért!

  • Vadászok vadásznak a vadászokra

    Robert Rodriguez, Antal Nimród, Adrian Brody, Danny Trejo és a híres-hírhedt Ragadozó egy filmben. Vajon melyik elvetemült mozifanatikus nem nyalná meg a szája szélét eme prominens lista olvasatán? Kemény beszólások, rengeteg akció, egy fegyveres csaj, és a vadászat izgalma. Mozikban a Predators.

  • Laza…

    Végül a Scissor Sisters-t is elérte az a végzet, amit a Ta-Dah megjelenésekor már sejtettünk: ők is egy lesznek a sok egydalos bandából. A Night Work ugyanis az év legérdektelenebb albuma.

  • Umbo&Balatz: Disco Thing

    Régi harcosok már a fiúk, és nem csak a görögországi Timewarp égisze alatt színesítik a nu-funk érát kedvelők perceit, hanem olyan mérföldőnek számító kiadónál is hallattak már magukról, mint az igencsak felkapott GoodGroove Records.

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére