2014. június 26–augusztus 25.

Brezsnyev Budapesten

Előhívás – Wormser Antal korlenyomatai a RaMban
Nem kísérteni jár vissza a pártvezér és még csak nem is egy eddig ismeretlen ifjabb Brezsnyevről beszélünk. Csupán a ’79-es Budapesti látogatásáról készült kép is része Wormser Antal Előhívás című fotókiállításának.

Egy pillanatra képzeljük magunk elé a ’60-as ’70-es évek Magyarországát. A szerencsésebbeknek órási doboztévé áll már a nagyszobában. A tetején igényesen horgolt asztalkendő és cserepes növény. A büszke tulajdonos gazdasszony bármelyikünk nagymamája lehetne, ne is tagadjuk. 40 éve akkora kincsnek számított az az 1 Sokol rádió, amin egész brigádok osztoztak, ami iPhone-nal a zsebben már elképzelhetetlen.

De hogy miért beszélünk erről? Mert megnyílt a magyar fotóriporter szakma egyik jeles képviselőjének, Wormser Antalnak a munkásságából készült összefoglaló tárlat a Radnóti Miklós Művelődési Központ aulájában. A kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzött, közel 40.000 felvételből álló életműből összeállított válogatás, ezen belül is a szerző Népszabadságnál, illetve Esti Hírlapnál eltöltött éveiből, 1957 és ’81 között. Mielőtt azonban ezekhez a sajtóorgánumokhoz került, pályája kezdetén a Ganz villamossági művek üzemi fényképésze, majd az ’50-es évektől a Világosság és az Esti Budapest tudósítója volt. Innen került át a Népszbadsághoz, majd az Esti Hírlaphoz, de dolgozott képszerkesztőként a Budapester Rundshaunál is.

Wormser munkái – és így a kiállított képek is – az élet minden területére kiterjedtek: készített divat- és reklámfotókat épp úgy, mint protokoll-felvételeket, utcai zsánerképeket sőt még gasztrofelvételeket is. A termelés, a kultúra, a divat, az oktatás képei sorakoznak az életműben – és a kiállításon. A felvételek a szocialista Magyarország széles keresztmetszetét mutatják be, hűen tükrözve a legvidámabb barakk hangulatát és a gulyáskommunizmust.

A kor elvárásainak megfelelően a fotós készített az épülő szocializmust bemutató termelési riportot gyárakból és termelőszövetkezetekből, protokoll felvételt Kádár Jánosról a dísztribünön a majálison, vagy a már emlegetett Brezsnyevről, aki még a ’80-as moszkvai olimpia jelképét, Misa mackót is elhozta a magyar népnek. Wormser Antal felvételei mégis mentesek az ideológiai direktíváktól: képein egy kor boldog vagy boldogtalan embere jelenik meg, látjuk a mosolyt, a fáradtságot, a szomorúságot és a környezet szép vagy csúnya, de így is – úgy is szerethető, élhető részleteit is.

A kiállítás címe, az „Előhívás” éppen ezért kétértelmű jelentést hordoz. Hiszen ezt a szót használjuk egy fotográfiai eljárásra: a képek készültekor, még jóval az SD kártyák és az Instagram feltalálása előtt azt a kémiai folyamatot hívták így, aminek során a láthatatlanból látható lett. Ugyanakkor előhívás az is, ami az emberi emlékekből bukkan fel. És a cím mindkét értelemben véve találó.

Így vagy úgy, de azt mindenképpen elmondhatom, hogy ez a kiállítás még úgy is nosztalgikus érzéseket ébresztett bennem, hogy a képek készültekor még pajkos gondolat sem voltam. És mivel a kiállítás úgyis ingyenes, ezért csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy kerüljön arra, ha van szabad fél órája.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Képző

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére