Art Market Budapest, a lelkedre hat!

Kelet-Közép Európa legnagyobb kortárs művészeti vására
Idén is frenetikus élménnyel gazdagodhatott, aki ellátogatott Kelet-Közép Európa legnagyobb kortárs művészeti vásárára az elmúlt hétvégén. A 2011-ben induló projekt célja, hogy a határokat átlépve szabad utat nyisson a kortárs művészet szárnyainak. Az idei évben a legrégebbi kortárs művészeti magazin, az Art News is támogatta rendezvényt, ezzel kifejezve elismerését a rendezvény iránt. Páratlan élményt nyújt ez a program a művészeknek, a galériáknak, a mecénásoknak és a kis cipőben járó művészeknek egyaránt, lássunk pár mozaikdarabot, miért is!

A művészeti várás három részből tevődött össze: a szoborparkból, a fotó utcából, és ahogy minden évben, idén is nagyobb teret kapott egy város a kiállítás során. Ez a város nem más volt most, mint Berlin, a berlini fal lebontásának 25. évfordulója alkalmából. Mondanom sem kell, mennyire fontos momentuma volt ez a történelmi esemény a kulturális élet fejlődésének szempontjából.

Mint, golyó a flipper pályán úgy cikáztunk a tárlatvezetés során a vásáron. Nem is kívánhattam volna másként, mert egy ilyen nagyszabású kiállításnak nem az a célja, hogy minden darabnál mélázz és befogadd. Sokkal inkább az, hogy annyit és azt fogadj be, amit tudsz! (Persze ezt mind laikusként, mint művészet-kedvelő mondom.)

http://antropos.hu/data/9120/3.jpg

Ami tutti, hogy megérintett mindenkit az Eszterházy Marcell alkotása, amely igen egyszerűen egy cserép föld és a belőle kinőtt növényzet. Semmi extra elsőre, mindenesetre furcsa látvány. Közelebbről megnézve azonban a cserép 4 oldalán lévő szavakat összeolvasva a következő szöveget kapjuk: „Földet vissza nem veszünk.”. Az idézet Marcell édesapjától, Eszterházy Pétertől származik. A családi birtokról hozott föld és a belőle származó életet a hármas szám fonja egybe. Az alkotó, a galéria és a vevő ápolása nélkül az élet kihunyna, s ezáltal a műalkotás is elveszítené értelmét. Emellett olyan aktuálpolitikai kérdéskört is feszeget, mint a földelosztás, ezáltal válik a személyes történet egyetemessé. A hab a tortán a piros-fehér-zöld színű növény spriccelők, amelyek a cserép mellé vannak helyezve, ezzel is nagyobb figyelmet irányítva a cserépre írt szövegre.

És ha már a habnál járunk… Anke Eilergerhard 40-es éveiben járó kortárs művész alkotásinak középpontjában éppen a tortahab áll. A háziasszony szerepet szeretné széppé tenni alkotásaival, amelyek bátran foglalhatnának helyet a Bolond Kalapos asztalán Csodaországban.

 A jövőre fennállásának 25. évfordulóját ünneplő Várfok Galéria, a legrégebbi kortárs galéria parcellájában megtekinthettük Rozsda Endre szürrealista munkáit, aki nem mással, mint Picasso feleségével tanult; illetve, többek között helyett kapott az ausztráliai pöttyöző technikát magáénak tudó Keserű Károly is.

http://antropos.hu/data/9120/4.jpg

2014-ben a Trapéz Galéria nyerte el a legszebb kiállító díját, amely annak köszönhető, hogy Ulbert Ádám Egy Tixotrópikus Élmény című installációja habár minden tekintetet bűvös révületbe ejt, mégsem vonja el a figyelmet a többi kiállított mű elől, amely még inkább emeli művészi értékét. Személyes kedvencemre ennél a kiállítóhelynél leltem rá, amely nem más, mint Szörényi Beatrix Menedék című installációjának 6. része. Tipikusan az az alkotás, amely beszippant, időn és téren túlra emel. Véleményem szerint ez pedig nem másban, mint végtelen egyszerűségében és az apró puzzle darabok összekeverésében rejlik. Személyes és egyetemes egyaránt, emellett végtelen bölcs és nem utolsó sorban gondolkodásra ösztönöz. Printek és fotósorozatok összeállításával kívánja bemutatni a pusztítás és rombolás különböző manifesztációit és ennek hatásait.

http://antropos.hu/data/9120/5.jpg

Az Art Photo Budapest szekcióból két művet emelnék ki. Az egyik a lengyel Apteka Sztuki (A művészet gyógyszertára), kiállítóhelyén volt, ahol idősíkok összemosását bemutató képek ejthettek rabul minket. Például négy fotót láthattunk csernobili helyszínekről, ahová nagytestű vadállatok képeit illesztették be Photoshop-pal, ezzel érzékeltetve a természet hatalmát az emberi pusztítás felett.
A másik Mari Mahr Two walks in Paris/Ketten című fotósorozata, amely során egy gyászoló nő fájdalmát élhetjük át beállított gyászcsendéletek által. A párját elvesztett nő, visszalátogat azokra a helyekre, amelyeken korábban egykori párjával járt és az ezáltal feltörő érzéseket kívánja bemutatni fotón keresztül.

Több, mint 20 országból, több mint 500 művész, több ezernyi műtárgya várta 6000 négyzetméteren, hogy megismerjük történetüket és gazdagodjunk általuk! A teljesség igénye nélkül kívántam kedvet csinálni, ahhoz, hogy merjetek nyitottak lenni a kortárs művészet iránt! Itt igazán helytálló az a közhely, hogy aki lemaradt, kimaradt valami igazán felemelő dologból! Éppen ezért, jövőre mindenki készüljön fővárosunk egyik legnagyobb ékű rendezvényére!

http://antropos.hu/data/9120/2.jpg

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Képző

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére